Sunday, September 14, 2008

PERSEPSI GURU TERHADAP SIKAP MURID BELAJAR BAHASA ARAB

Oleh Akhi Mizi

SAYA tidak pasti sejauh mana sebenarnya saya kenal murid-murid (pelajar) saya. Sejak 2005 saya ditempatkan di sekolah ini saya masih lagi tercari-cari cara terbaik untuk mengenali pelajar saya, tetapi saya kurang berjaya.

Saya sedar kegagalan saya mengenali murid-murid saya akan mengundang padah kepada saya. Tetapi saya sendiri tidak dapat berbuat lebih dari yang mampu. Sebagai Cikgu Bahasa Arab yang mengajar cuma 60 Minit untuk satu kelas dalam seminggu, apakah mampu untuk kenal mereka sebaik seorang guru kelas yang lebih banyak masa dalam kelas. Guru kelas barangkali menghabiskan antara 180 minit ke 300 minit bersama pelajar sedangkan seorang guru Bahasa Arab cuma ada 60 minit dalam masa seminggu atau dua waktu mengajar.

Oleh sebab itu, persepsi saya terhadap murid-murid saya kadang kala tersasar. Saya bermuhasabah... membuat kajian ringkas terhadap murid dan penguasaan mereka terhadap Bahasa Arab yang dipelajari.

Seseorang guru yang baik seharusnya tidak menyalahkan muridnya andai mereka tidak dapat menguasai pelajaran yang diajarkan. Ini adalah persepsi saya. Murid-murid saya yang mampu menguasai pelajaran yang diajar memberikan saya kepuasan mengajar, tetapi setelah berlalu tajuk itu dan masuk tajuk baru mereka lupa semula apa yang pernah mereka faham dan belajar. Saya terasa terhimpit dengan situasi ini.

Sudahlah sukar hendak memahamkan mereka ditambah pula mudahnya mereka melupakan apa yang pernah mereka pelajari. Apakah sebenarnya mereka ini cuma belajar main-main? Atau main-main sambil belajar?

Sebagai seorang guru, saya mahu patuh untuk menghabiskan silibus yang ditetapkan. Pun begitu isi pelajaran yang banyak menyebabkan silibus amat sukar untuk dihabiskan. Tetapi saya tidak sangat memikirkan soal ini. Apa yang mengusutkan fikiran saya adalah, bagaimana untuk mengisi dada mereka dengan Bahasa Arab ini. Paling tidak pun mereka mampu membawanya ke sekolah menengah nanti. Jika tidak, saya akan jadi punca kegagalan mereka.

Namun, untuk pertama kali saya memujuk diri. Mengapa harus menyalahkan diri seratus peratus? Sedangkan pendidikan bukan hanya berkaitan antara guru dan pelajar. Pendidikan adalah sebuah institusi yang sepatutnya berjalan seiring dan sekata. Barulah aspirasi pendidikan boleh diterjemahkan dengan berkesan.

Mengapa silibus terlalu banyak sedangkan pelaksanaan kelas Bahasa Arab cuma 2 waktu seminggu atau 60 minit? Sedangkan subjek Bahasa lain yang diajarkan lebih dari itu pun masih lagi belum berjaya sepenuhnya.

Saya rasa sedikit lega. Namun, tindakan segera 'orang atas' terhadap masa depan Bahasa Arab perlu diambil. Saya tidak mahu nanti Bahasa Arab tidak boleh ke mana.

Justeru, pelajar-pelajar saya adalah mereka yang masih dalam usia mumayyiz. Apakah mereka perlu disalahkan kerana mereka tidak dapat menguasai Bahasa Arab? Atau saya yang sepatutnya disalahkan selaku guru. Atau... pihak mana lagi? Senarionya lebih rumit. Sebelum ia benar-benar rumit... tindakan segera perlu diambil sama ada mengurangkan silibus Bahasa Arab di SK atau menambah waktu mengajar-belajar.

Fikir-fikirkanlah.




Akhi Mizi
myakhimizi@yahoo.com
http://akhimizi.blogspot.com/

No comments: