Sunday, February 22, 2009

TERKENANG YANG BAIK-BAIK

Oleh Akhi Mizi

SAYA sendiri sedar perubahan berlaku pada otot-otot wajah saya ketika membaca semula catatan-catatan saya yang lepas-lepas, terutamanya catatan-catatan selepas bergelar guru j-QAF. Dahi saya mengerut, muka mencuka, mata mengecil dan dada resah. Ironisnya saya sendiri tidak faham mengapa kebanyakan catatan saya itu menatijahkan hal demikian. Justeru, saya hendak berhenti menulis.

Berhenti menulis yang saya maksudkan adalah menulis realiti yang kebanyakannya adalah umpama bara yang membakar. Ia bukan sahaja membakar sesuatu tetapi membakar diri juga. Realiti yang saya tulis kebanyakannya sukar diterima dan ditelan. Ini kerana memang kita sukar untuk hidup mendepani realiti yang sukar-sukar ini. Realiti yang tidak enak ini kita semua memang tidak mahu, tetapi hakikatnya bukan semuanya indah seperti yang diaspirasikan.

Dunia pendidikan pada saya patut diterjemahkan dengan merakamkan perkara-perkara yang enak dan lazat. Lantas saya terkenangkan catatan-catatan saya semasa zaman belajar dahulu. Entah mengapa, saya sendiri tidak jemu membaca cerita sendiri. Mungkin kerana kebanyakan catatan itu adalah catatan yang menyenangkan dan baik-baik sifatnya.

Saya mempunyai pilihan. Sama ada hendak terus membongkar realiti yang pahit-pahit atau menulis yang molek-molek dan indah-indah. Semuanya terpulang kepada diri. Kerana wacana bukan sempit.

Rehat. Masa akan tamat. 10 minit lagi kembali ke kelas. Formaliti bukan cara saya. Saya suka cara santai. Saya hendak berhenti menulis.

Tetapi bukan bermakna saya hendak berhenti menulis semuanya. Kerana menulis itu adalah minat dan perjuangan saya.


Sebarang KOMENTAR PERIBADI sila hantar ke emel. Sebarang perkataan, provokasi atau maklumat daripada user lain adalah di luar tanggungjawab penulis.

Akhi Mizi
myakhimizi@yahoo.com
http://akhimizi.blogspot.com/

1 comment:

Abu Muazz said...

syeikh, tulisan enta ni mengingatkan diri ana suatu ketika dahulu.

terukan lah minat enta tuh, yang penting kita PUAS...walaupun tak mungkin puashatikan orang lain...