Monday, February 2, 2009

ASPIRASI DAN REALITI: ANTARA KEMAHUAN DAN KEMAMPUAN

Oleh Akhi Mizi

TIDAK semua orang suka situasi serius ketika berbincang. Ada orang yang lebih suka cara santai dan kelihatan tidak formal. Bahkan itulah yang majoritinya. Meskipun sebenarnya masih ada yang suka cara serius kerana pada mereka cara serius itulah cara terbaik.

Masing-masing kita mempunyai persepsi yang berbeza. Jangan salahkan perbezaan itu, kerana ia memang diciptakan Tuhan untuk kita berfikir.

Bagaimanapun saya sukakan cara santai kelihatan tidak formal dan mesra ketika berbincang. Ini bukanlah bermaksud dalam semua situasi lantaran pada situasi tertentu kita memangnya perlu serius.

Saya cuma boleh meneka, tidak semua guru j-QAF baik GDL mahupun guru yang telah berstatus GST atau PPPS memahami 100% pelaksanaan program j-QAF. Barangkali buku panduan dan model-model P&P Kurikulum dan Ko-Kurikulum j-QAF pun tidak dihadap dengan berkesan. Setelah itu, muncullah masalah dari sudut pelaksanaan.

Sebenarnya siapa-siapa pun sama. Buku panduan yang tebal itu mustahil dibaca dari kulit depan ke kulit belakang. Jika ada pun mungkin 1 dalam seratus. Siapa minat hendak baca semuanya? Belum lagi ditambah dengan masalah buku tersebut tidak sampai ke sekolah. Walhal, ia sepatutnya sampai.

Mustahil setahap manapun, tugas tetap tugas. Pelaksanaan tetap perlu dilakukan. Biar apa rintangan dan halangan.

Atas alasan itu saya sering mengaitkan dalam penulisan saya, persepsi mahupun aspirasi kadangkala tidak dapat menjadi realiti kerana kadang kala realitinya berbeza. Namun, ia bertitik tolak atas dua alasan iaitu kemahuan dan kemampuan.

Saya yakin, majoriti guru j-QAF mempunyai kemahuan yang positif. Tetapi persoalannya apakah mereka mempunyai kemampuan untuk melaksanakannya?

Jika sekolah yang kecil saiz kelas serta murid tentu tidak jadi masalah. Tetapi jika sekolah yang besar jumlah kelas dan murid, jawablah sendiri adakah guru-guru mempunyai kemampuan untuk melaksanakan model-model j-QAF. Sebenarnya mereka ada kemahuan untuk buat, tetapi kemampuan tidak sampai.

Bak kata pepatah, "orang rajin mencari jalan, orang malas mencari alasan."

Benarkah?


Sebarang KOMENTAR PERIBADI sila hantar ke emel. Sebarang perkataan, provokasi atau maklumat daripada user lain adalah di luar tanggungjawab penulis.

Akhi Mizi
myakhimizi@yahoo.com
http://akhimizi.blogspot.com/

2 comments:

Anonymous said...

betul ust...

di mana ada kemahuan di situ ada jalan...

masalah tetap ada di mana-mana kerana itu adat kehidupan muhimnya cara kita berhadapan dan menyelesaikannya dengan cara yang terbaik...

walaupun saya seorag di sekolah yg terpaksa berhadapan dengan karenah murid,guru dan kakitangan, saya tetap hendak meneruskan program ini dengan mengajar dan mendidik anak-anak yg bersih itu...

doakan saya ustaz...

ummunafiz said...
This comment has been removed by the author.