Tuesday, January 20, 2009

BAGAIMANAKAH MASA DEPAN PROGRAM j-QAF?

Oleh Akhi Mizi

Soalan yang sama pernah diulang baca oleh Al-Fadzil Ustaz Nahwiyuddin dalam majlis penutupan Kursus Khas GPI program j-QAF Fasa 1 di INSPIN, Alor Star pada November lalu. Katanya, soalan itu ditanyakan seorang peserta yang menghadiri kursus sama anjuran sebuah PPD.

Saya masih ingat. Katanya j-QAF akan terus berjalan kerana ia sudah menjadi dasar. Jika tidak silap begitulah bunyi jawapan beliau. Syukur.

Alhamdulillah, nampaknya masa depan program j-QAF akan terbela. Namun, siapa pula yang akan membela kebajikan dan masa depan guru-guru yang melaksanakan program j-QAF ini? Selepas 2010 guru j-QAF barangkali akan menjadi sebuah komuniti yang majoriti dalam institusi keguruan. Nampaknya kuasa meminta dan menentu akan mengakrabi komuniti ini, insyaAllah. Dan komuniti ini akan bertambah perkasa lagi bila ia menjadi komuniti Pendidikan Islam dan Bahasa Arab yang menggabungkan kesemua GPI dan GBA serta GJQ.

Apakah kita boleh menentukan iklim masa depan?
Tentu tidak boleh. Tetapi kita boleh melakarkannya. Mustahil untuk melukis di dada langit, tetapi tidak mustahil kalau kita melukit pada kaca lutsinar dan mempamerkannya di dada langit. Tentu kita akan nampak apa yang kita mahu.



Sebarang KOMENTAR PERIBADI sila hantar ke emel. Sebarang perkataan, provokasi atau maklumat daripada user lain adalah di luar tanggungjawab penulis.

Akhi Mizi
myakhimizi@yahoo.com
http://akhimizi.blogspot.com/

No comments: