Wednesday, July 30, 2008

AKTIVITI LUAR DARJAH UNTUK GURU j-QAF

Oleh Akhi Mizi

TUNTASNYA ramai berfikir kerja guru adalah mudah. Masuk 7 setengah balik 1 setengah. Cuti pula banyak. Boleh jalan-jalan hujung tahun bawak anak-anak.

Namun, benarkah begitu?

Jika benar begitu, saya hairan sangat-sangat.

Sebelum ini saya ada menulis tentang RUTIN GURU j-QAF. Itu kebanyakannya adalah tugas-tugas rutin di sekolah sahaja yang biasanya pada masa persekolahan dan P&P. Mungkin ada sedikit sebanyak telah menyentuh tugas-tugas luar.

Hari ini saya ingin pula berkongsi kerja luar.

KEM BESTARI SOLAT
Pada dasarnya Kem Bestari Solat perlu dilaksanakan sebanyak empat siri untuk setiap murid. Pelaksanaan pula pada waktu bukan P&P persekolahan. Justeru biasanya dilaksanakan pada setiap Sabtu. 4 Siri untuk 1 tahun, bagi kami di sekolah saya bertugas sudah ada murid j-QAF hingga tahun 4. Bayangkan sampai tahun 6. Fasilitator dilaktik untuk mengendalikannya dari kalangan Guru j-QAF, GPI dll. Mesti direkodkan dan dianalisa kemudian didokumentasikan dalam bentuk buku bergambar.

KELAS TASMIK
Kelas Tasmik berjalan sepanjang tahun. Jadual murid dan guru diatur pada awal sesi persekolahan. Biar sama rata. Waktu pelaksanaan kelas ini pada selepas waktu P&P. Untuk murid sesi pagi pada selepas sekolah. Untuk murid sesi petang pada sebelum sekolah bermula. Mesti direkodkan bacaan setiap murid. Untuk 6 Bulan Pertama murid baca pada tahap masing-masing. Pada 6 Bulan Kedua, murid mesti mengikut silibus khatam al-Quran dan kemudian boleh baca pada tahap masing-masing. Analisa disediakan dan disokumentasikan.

MAJLIS KHATAM AL-QURAN (Peringkat Sekolah/Daerah/Negeri)
Majlis ini adalah pemantapan program j-QAF. MKQ adalah singkatan yang digunakan untuk majlis ini. Saya telah terlibat untuk semua peringkat sejak tahun 2006 lagi. Antara pertandingan yang dipertandingkan ialah: Ujian Tilawah (L/P), Kuiz j-QAF, Kalam Jamaie (Bahasa Arab) dan Dikir Barat (Bahasa Arab). Guru-guru j-QAF akan membentuk jawatankuasa pelaksana di peringkat sekolah kemudian guru yang sama juga bimbing latihan murid. Murid yang berpotensi di peringkat sekolah akan mewakili sekolah ke peringkat Daerah. Antara kerja-kerja organisasi yang perlu diberi perhatian ialah menguruskan latihan, surat-menyurat, surat kebenaran waris, pengangkutan, dan sebagainya. Murid-murid yang menang di peringkat daerah akan mewakili daerah ke peringkat Negeri. Begitulah lazimnya.

KEM LITERASI AL-QURAN
Kem ini untuk membimbing murid-murid yang lambat menguasai Iqra'. Tumpuan kepada murid yang benar-benar lambat dan masih membaca Iqra' 1-3. Dilaksanakan juga di luar waktu P&P. Kertas kerja KELAQ ini boleh rujuk dan download di
E-JAZIRAH Online.

KEM CELIK JAWI
Kem ini untuk membimbing murid-murid yang lambat menguasai JAWI selepas menjalani pemulihan. Tumpuan kepada murid yang benar-benar lambat. Dilaksanakan juga di luar waktu P&P. Berdasarkan keperluan.

KEM BAHASA ARAB
Kem ini adalah pendedahan untuk penguasaan Bahasa Arab, memberi motivasi dan membangunkan minat mereka untuk mempelajari dan bertutur dalam bahasa arab.

KEM BINA JUARA
Belum diarah untuk pelaksanaan.

KELAB JAWI DAN KHAT
Belum ada panduan.

PERSATUAN BAHASA ARAB
Belum ada panduan.

Ada sebarang komentar?

Salam j-QAF.
Baitul Izzah.

1 comment:

Anonymous said...

ye saya setuju guru jqaf ni org nampak rilek tpi sebelah petang takde cikgu lain tengok renung padahal masa kami jqaf sampai petang. kdg2 pukul 5.30 baru sampai rumah. walaupun nampak tak banyak mengajar waktu pagi, sebelah petang 9 waktu tasmik. apatah lagi kami sekarang kena mengajar subjek lain seperti PSV.

http://sktanjongbako.co.cc