Thursday, September 25, 2008

APA PATUT ADA DALAM SESUATU CATATAN BLOG?

Oleh Akhi Mizi

BERDASARKAN apa yang saya faham, blog adalah medium penulisan internet. Ia kadang kala juga dianggap sebagai 'lidah rasmi' individu atau organisasi tertentu. Bagi saya adalah lebih baik jika blog terus dianggap sebagai penulisan internet yang sifatnya tidak rasmi.

Blog bukanlah penerbitan seumpama akhbar, tabloid atau majalah. Ia juga bukan buku sekalipun kandungannya memiripi itu semua. Blog hanyalah sekadar suatu cara untuk menerbitkan hasil tulisan atau memaparkan dalam bentuk visual, atau video atau didengar dalam bentuk audio. Masing-masing khalayak blogger mempunyai persepsi masing-masing.

Jauh sebelum itu, pada sekitar awal mellinium saya telah menemui web-web peribadi yang lebih kepada catatan kehidupan penulis. Pada masa itu istilah blog belum dipopularkan. Seingat saya, istilah yang paling akrab untuk penulis siber tentang catatan kehidupan ini adalah jurnal peribadi. Istilah jurnal kemudian melahirkan geng jernel yang merupakan komuniti paling awal ahli-ahli penulis jurnal peribadi yang kini lebih dikenali dengan nama blogger.

Pada masa itu istilah Blog jarang amat digunakan. Saya bukanlah generasi awal penulis jurnal peribadi ini. Ketika saya mula-mula berjinak-jinak menulis secara online telah ada hampir 200 ahli yang berdaftar dengan komuniti penulis online yang dinamakan geng jernel ini. Saya mungkin adalah antara orang paling awal di kalangan penuntut Al Azhar (azhari) yang terjun ke dunia ini. Selain saya ada beberapa nama pena lain seperti enmiya (Nazmi Yaakub), alluanna (Wan Zuhairi) dan Qahafi (Mohd Syuhairi).

Pada masa itu memang sukar ditemui Azhari yang sanggup mengetepikan tanggapan negatif sesetengah pelajar Al Azhar yang menganggap internet adalah sesuatu yang lagho (sia-sia) kecuali sedikit. Dan ternyata saya memilih medah tersebut.

Kemudian lahir pula istilah weblog dan penulisnya dinamakan penulis weblog. Pada masa ini saya telah menglihkan penulisan saya daripada cara catatan kehidupan kepada komentar sosial. Namun, saya tidak pula menyangka bahawa beberapa tahun kemudian masyarakat Malaysia amat celik dengan perkembangan blog. Dan istilah yang dipopularkan adalah Penulis Blog atau Blogger.

Saya memang antara generasi awal blogger jika diukur kepada jutaan blog yang baru hidup antara tiga tahun kebelakangan ini. Saya telah menulis secara online sejak Jun 2002. Pelbagai catatan telah saya tulis. Mungkin ada yang bernilai dan mungkin ada juga yang tiada nilai. Mungkin ada yang memuji ada yang menyakiti. Sekiranya ada penulisan saya yang lama-lama itu kurang disenangi saya memohon maaf.

Sehingga kini saya terus berblog. Entahlah sampai bila. Pada saya, biarlah apa jua pendapat orang tentang saya asalkan saya sedar apa yang patut dan apa yang tidak patut saya lakukan. Saya tahu dan yakin tidak semua orang mempunyai pandangan yang sama. Jika saya mengatakan blog besar manfaatnya, ada orang mungkin yang sebaliknya. Bahkan ada yang sehingga sampai sanggup untuk mengatakan mereka yang berblog barangkali meninggalkan kerja hakiki mereka. Apakah kita tahu hal yang sebenar?

Namun, dunia blog bukan dunia saya untuk mencari galmour. Ini kerana saya bukan siapa-siapa. Saya hanya seorang blogger kerdil. Saya berkerja dan melakukan arahan dengan hati yang bersungguh-sungguh kerana saya selalu mementingkan kesempurnaan pada tahapnya.

Saya yakin pada usaha murni saya ini. Saya berterima kasih kepada Tn. Hj. Mohd Rushdan Azizan kerana banyak memberikan saya inspirasi bagi memperkembangkan kerjaya saya sebagai seorang guru. Mungkin ramai yang tidak tahu, idea ilhamnya yang saya realisasikan banyak memberikan manfaat kepada warga pendidikan khususnya guru j-QAF di Kedah. Laman Portal SPPIM Kedah di http://sppimked.bravehost.com kemudian lahir pula E-Jazirah Online di http://e-jazirah.bravehost.com/ adalah inspirasi beliau.

Saya mengambil kesempatan ini untuk mengucapkan terima kasih kepada:

Tn. Hj. Mohd Rushdan Azizan
Tn. Hj. Musa Jayyid Bin Mohamad
Ustaz Mohd Isa Arob (SK Hosba)
Ustaz Nazri Hashim (SK Siputeh)
Ustaz Mohd Rokhaimi Zakaria (SK Kedawang)
Ustazah Althoharoh Binti Ali (SK Kuala Teriang)

Di atas segala sekongan dan dorongan kalian selama ini yang memungkinkan saya terus menyumbang sebagai seorang webmaster.

Dan setelah difikirkan kembali hanya 1 sahaja idea saya yang saya sudah perkenalkan kepada Tn. Hj. Mohd Rushdan Azizan dan Tn. Hj. Musa Jayyid Mohamad iaitu ”berblog”. Hasilnya mereka sekarang telah mantap dengan blog masing-masing. Link blog ada di sebelah.

Tahniah kepada mereka. Semoga terus berjaya.
http://akhimizi.blogspot.com/

No comments: