Sunday, September 14, 2008

CERPEN: CINTA DAN RONA KINANAH

Oleh Akhi Mizi
Salam mesra,
Saya menitipkan semula cerpen Cinta dan Rona Kinanah yang saya hasilkan pada 2004 setelah tamat Sarjana Muda di Universiti Al Azhar, Mesir dan sedang berkhidmat sebagai seorang GSTT di sebuah sekolah di Langkawi. Hadiah daripada saya untuk tatapan dan bacaan pelayar BLOG AKHIMIZI.
Cerpen ini pernah diterbitkan oleh Majalah i edisi Disember 2004. Turut dipilih untuk Antologi Cinta dan Rona Kinanah yang diterbitkan di Mesir di bawah seliaan Amiza Khusyri dan Mohd Zaki M Noor sebagai sebuah mabdak penulisan Pada Penulis ADABUNA.
**************
CINTA DAN RONA KINANAH

OLEH AKHI MASRAWI


PERTAMA adalah cinta dan diikuti dengan sejalur rona di Ardil Kinanah.

Cairo. Di sini cinta bermula. Tuhan Maha Adil. Kata-kata ini adalah azimat paling ampuh untuk memujuk kalbu. Tentulah Dia yang mempertemukan kita dan Dialah jua yang Maha Berkuasa untuk memisahkan kita.

Namun aku tetap bersyukur kerana Tuhan telah memberikan aku kesempatan untuk mengenalimu. Lama juga kita berkawan sehingga mentunaskan cinta. Dan paling tidak mungkin aku lupakan cinta itu berputik di sebuah Kota bernama Cairo.

Walaupun kini kita telah lama tidak berhubung, terpisah, membawa haluan masing-masing dan mungkin juga kau telah melupakanku tapi aku tidak mampu padamkan garis-garis hayat dan bilah-bilah waktu yang pernah kita lukiskan bersama.

Aku masih ingat kala kau datang ke rumahku dan memujukku supaya tidak meneruskan niatku untuk menyambung pengajian dalam bidang undang-undang di Universiti Islam Antarabangsa meskipun minatku sangat mendalam, surat tawaran sudah digenggam, periuk kenduri telah tertunggang dan khabar telah bertebaran. Kau mahu aku menemanimu ke Ardil Kinanah Mesir menelaah Syariah di universiti tertua itu.

Mulanya keluargaku menentang aku ke Alazhar. Mujur ada Abang Man yang memberikan aku harapan dengan memujuk ayah dan ibu. Akhirnya mereka mengalah dan kita sama-sama duduki Sijil Tinggi Agama kemudian bersiap untuk terbang ke Cairo.

Katamu di Alazhar ilmu lebih berkat. Profesornya hebat-hebat. Alazhar persis kiblat. Sehingga akhirnya kau menyeretku ke lembah kontang itu tidak kurasa seperti aku telah berhijrah persis hijrahnya seorang lelaki untuk Ummul Qais. Kau sering menjadikan aku sebagai tempat bertanya dan aku pula menganggapmu sebagai pendengar. Setelah tiga tahun bersama menghadapi kitab-kitab tebal aku dirasuk satu perasaan lain terhadapmu. Perasaan itu muncul tanpa kusedari. Mungkin ia hadir lantaran kita semakin jarang dan sukar untuk bersua-muka. Begitulah zuruf kehidupan selaku azhari mentarbiah. Timbul di hatiku untuk meluahkan tetapi tiba-tiba dia hadir bersama sejalur rona berbeza.

"Saya juga intim dengan salafi." Pengakuanmu menerusi telefon membuatkan aku tenggelam dalam persoalan. Ujarmu lagi, " Saya katakan intim kerana saya punya sahabat yang berfahaman demikian. Insan itu saya kenali sejak tahun satu adalah antara peribadi yang menjadikan kehidupan saya di lembah ini bercahaya." Timbul tanda tanya dan cemburu di hatiku. Siapakah insan itu.

"Ya... mungkin salafi golongan mengundang rasa jengkel. Saya tidak nafikan itu. Cuma saya ingin bercerita, persepsi saya, cara saya, dan berdiskusi tentang golongan yang dianggap mutasyaddidun ini."

Aku terkedu. Tak mampu menyusun kata. Akhirnya aku memilih medan maya untuk berinteraksi denganmu setelah mengumpulkan kekuatan. Kemudian kita ber-YM bersama. Masih ingatkah kau?

Semasa ber-YM kau riwayatkan lagi. Katamu "Alhamdulillah, saya mengenalinya terlebih dahulu sebelum mengetahui itu fahamannya. Allah bukakan hati saya untuk melihat yang indah dan muluk sebelum yang lain. Sejak awal persahabatan, optimis saya padanya melebar sehingga menutup yang capik, langsung negativisme saya padanya menipis. Justeru dalam apa jua pertemuan, saya mudah melupakan ketaksuban yang membumi di hatinya."

"Kami pernah bermujadalah apabila dia mengatakan niqob itu wajib, taswir itu haram, melihat lelaki ajnabi atau gambar mereka adalah haram, menggunakan alat muzik selain duff adalah haram, safar mar'ah tanpa mahram itu hadzru dan sebagainya. Begitu juga dalam soal amalan-amalan yang orang kita ambil daripada kitab-kitab tua tulisan ulama nusantara yang baginya tidak warid dari al-Quran dan as-Sunnah seperti amalan membaca yasin tiga kali pada malam nisfu syaban, bertahlil, mengadakan kenduri arwah dan sebagainya."

Terdetik di hatiku mujurlah kau dipertemukan Allah untuk mengenali wanita salafi seperti Hajar, jika tidak mungkin kau akan menjadi manusia yang akan paling membenci golongan itu. Aku tidak punya niat jahat bila menuturkan begini kerana aku bukan pembenci golongan itu. Aku juga menghormati cara mereka mengamalkan syariat, cuma...

Tidak terlintas di hatiku qasad untuk menghalang kalian bersahabat. Apa lagi berukhuwah itu satu anjuran Islam. Cuma apa yang ingin aku sarankan teruskanlah usaha kau untuk mengenali salafi dengan skop yang lebih luas bukan hanya tertumpu pada peribadi wanita bernama Hajar itu, keluarganya atau sahabat-sahabat salafinya semata-mata.

Jangan kerana kita hanya memandang satu sudut jidar, maka kita nafikan kewujudan yang lain. Lebih-lebih lagi apabila satu sudut yang kita lihat itu cantik, berhias dan dibina kukuh lantas kita menafikan kesempurnaan itu pada sisi-sisi lain padahal mungkin realitinya lebih baik dari apa yang kita sangkakan.

Kau... aku tidak pernah melabelkan mereka yang mengamalkan agama secara i'tikadi, punya dalil dan hujah yang soheh sebagai golongan mutasyaddidun. Padaku, mutasyaddidun selayaknya digelar pada golongan yang buta agama, tidak faham tuntutan dan beramal tanpa hujah dan dalil. Apabila tergantung hujah dan dalil pada amalan mereka, maka mereka inilah mustalzimun.

Aku barangkali telah dibesarkan dalam hawa keluarga yang tidak kuat beragama lantaran itu aku tidak dapat merasai bagaimana para mustalzimun mentatbikkan kehidupan beragama mereka. Namun, gambaran kehidupan mereka mampu aku selami. Kehidupan mereka cemerlang. Tetapi tidak semua mereka cemerlang. Ada yang lebih sudu dari kuah berbanding golongan pertengahan bilamana mereka sanggup melabelkan golongan yang tidak hidup seperti mereka sebagai golongan yang hina dan tidak faham Islam. Ini yang aku tidak berkenan.

Agak-agak kau lah... Kalau kita persoalkan kepada mereka isi pengajian Fakulti kita kepada mereka apakah yang akan berlaku? Profesor-profesor kita? Adakah mereka akan menolak atau menerima? Atau mereka bertempik mengatakan ini tidak memadai. Islam itu luas? Tetapi sedarkah kita, pada pandangan aku mereka jugalah yang telah menjadikan Islam itu kelihatan sempit.

Aku mohon tangguh perbincangan kita. Aku perlu membuat pemerhatian semula kerana aku tidak mahu melambakkan hujah dangkal yang tidak punya asas. Perbincangan kita berhenti di situ. Aku mulai merasai kelemahan diri. Meski setelah tiga tahun menjadi khadam ilmu jamiah tertua ini, namun masih lemah mendepani realiti.

Aku mula menyelak lembaran kitab, bertanya kepada para profesorku, bermuzakarah dengan para sahabat seangkatan dan akhirnya dengan secangkir kelemahan aku tampil semula menghadapi kau di medan maya itu sekali lagi. Kita ber-YM untuk kesekian kalinya.

Kau dengan ghairah menyatakan, "Sewaktu bertandang ke rumah Hajar di daerah ElMaadi, emak saudaranya pernah syarah panjang pada saya apabila saya katakan hasrat untuk menziarahi maqam para anbia' dan aulia'. Teruk juga saya kena... haram... syirik... bahkan saya nak ke Masjid Sayidina Hussin pun dia tak izinkan." Aku mengurut dada.

Ujar kau lagi, "namun saya banyak mengalah. Pada neneknya yang sudah bongkok tiga tapi masih iltizam berniqab itu saya banyak angguk dan senyum saja. Hajar sendiri, saya lebih cenderung untuk menjaga ukhuwah. Jaga ukhuwah juga wajib. Lagipun bukankah awal-awal lagi kita sudah tahu, sifat dan perangai mereka! Biarlah... menyerah tak bererti kalah dan mengalah itu tak bererti salah."

"Sebetulnya dia mengajar saya banyak perkara meskipun tak terlepas daripada fahaman ini. Saya meraikan dia dan saya sangat menghargai niat baiknya. Walaupun dia begitu, bukankah itu kerana dia hanya mahu yang baik-baik untuk saya."

Aku pula bersuara, Kau belum kenali salafi secara total. Kerana kau kenal Hajar, salafi kau nilai pada apa yang Hajar amal. Jika tidak! Entahlah. Usah menilai pembawa dan menghukum pada apa yang mereka bawa, sebaliknya kau mesti kenal apa yang mereka pegang untuk mengenal siapa peribadi pemegang. Apakah aku tidak wajar mengatakan aku juga mengkagumi golongan salafi dari kalangan pemuda-pemuda mereka yang sering dilihat berjubah, menyimpan janggut dan jambang, serta bersikap wara'? Malah wanita-wanita mereka yang menjaga aurat dan berhijab, tetapi jika itu pembaris pengukurnya... ceteklah Islam yang sangat dalam. Tetapi kenapa kaedah meletakkan kita mesti mengenali islam dahulu sebelum mengenali penganutnya? Justeru aspek zahir adalah aspek pelengkap kerana seseorang yang berbalut jubah tidak menghalangnya melakukan maksiat!

Kau marah. Aku tidak kata kau juga sudah menjadi salafi. Tapi kau rasa aku sudah menganggap kau sedemikian. Aku serba salah. Kau merajuk. Kemudian itu kau yang kukenali tidak berniqob mula memakainya.

Kalau mereka boleh menolak ulamak-ulamak kita, mengapakah kita masih menerima ulamak mereka? Inilah beza antara kita dengan mereka. Kita tidak seperti mereka. Kita tidak seperti mereka bukan kerana agama kita bukan Islam, tetapi kerana toriq yang kita lalui ini kita tiru toriq ulamak-ulamak silam. Dan kita percaya toriq ini selamat. Toriq ini mengajar kita menghormati dan berlapang dada dengan pandangan para ulamak terdahulu. Barangkali pandangan mereka yang kita anggap betul itu terkandung juga silapnya dan pandangan yang dikatakan silap itu terkandung juga betulnya. Islam itu fleksibel sifatnya. Oleh sebab itu perselisihan atau ikhtilaf pendapat pada persoalan cabang adalah wajar. Dan kita tidak akui perselisihan usul.

Betul kata kau, mereka golongan yang mendakwa mahukan ketulenan beragama. Mereka hanya mahukan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai sandaran. Tetapi mereka tidak sedar yang al-Quran dan As-Sunnah itu perlukan kepada takwil dan istinbat yang soheh. Kalaulah mereka katakan orang yang mentakwil ini salah satu persoalan yang mahu aku soalkan, siapa yang paling layak untuk menerangkan hukum? Sedang aku, kau dan dia bukanlah mujtahid!

Berpegang saja pada zahir. Itu saja yang terpacul dari bibir mereka.

Siapa mereka untuk lebih hebat daripada Imam al-Ghazali dan Imam An-Nawawi sedangkan kedua-dua imam itu juga bermazhab Shafie. Siapa pula salafi untuk berpegang dengan zahir nas dan menolak qaul imam serta mengkesampingkan mazhab? Kita masih berharap pada qaul mujtahid. Jangan kita berijtihad ke atas ijtihad mujtahid jika kita bukan di martabat itu.

Memang tidak salah untuk berpegang dengan zahir nas, tetapi apakah kita benar-benar tahu hitam yang dikehendaki oleh Allah dan putih yang dimahukan oleh Nabi itu sepertimana hitam dan putih yang kita faham dan amalkan? Bukankah Allah telah menyatakan bahawa tidak dikurniakan ilmu kepada hamba-hambaNya kecuali sedikit?

Islam itu unik. Apa tidaknya Sahabat-sahabat Rasulullah pernah berselisih. Bila diceritakan kepada Rasulullah perselisihan Sahabat itu, Baginda membenarkan kedua-dua golongan. Para mujtahid berselisih, membentuk fiqh dan usul masing-masing... sehingga ada pandangan yang mudah untuk diamalkan, bersesuaian dengan syariat itu sendiri. Kita ini celik tetapi kadang-kadang buta atau rabun dari melihat rahmat perselisihan itu. Lihatlah dan ambillah yang positif. Tidak semestinya yang dinamakan rukhsah itu melambangkan pengamalan agama yang lemah, dan mengamalkan azimah itu hebat.

Terhenti di situ. Kehangatan perbincangan akhirnya terlerai begitu sahaja. Baki pengajian lagi setahun masing-masing kita membawa haluan sendiri. Aku menyudahkan pengajian tahun akhir dan kau sangkaku ralit dengan Hajar. Aku dengar semakin kerap pula kau mengunjungi ElMaadi. Aku tiada kuasa menghalang. Apa lagi bila nasihatku bagai buih-buih yang memukul pantai.

Akhirnya aku berhenti menghubungi kau. Entah apalah persepsi kau terhadap aku waktu itu. Sejak kecil lagi kita telah bersama. Bersekolah dari bangku rendah sehingga ke menara gading. Keintiman persahabatan kita ini mengusik kalbu. Aku terpaksa undur diri bila dengar khabar dari tanahair keluarga kau berhijrah dan khabarnya ada orang sudah merisik tanya.

Takdir Allah, kita sama-sama najah. Aku cemburu. Bukan kerana kau tidak bersungguh, tetapi bagaimanalah kau isti'dat untuk imtihan. Namun, kita bakal semakin jauh. Setelah majlis konvokesyen di Dewan Haflah Kubra aku terbang kembali ke tanahair meninggalkan kau yang khabarnya akan meneruskan pengajian sarjana.

Aku keliru dengan sikap kau. Sehingga saat aku telah berada di pintu masuk Mator Jadid Cairo, bayang kau tidak juga kelihatan. Mungkinkah cinta berkubur meski tanda dan nisannya tidak pernah aku tempa.

Aku tidak mahu menyalahkan sesiapa. Jika ada jodoh kita pasti bertemu semula. Itu sahaja doaku semasa safar lebih 12 jam itu. Dalam perut pesawat memori menerba membasuh sejuta harapan.

Kini aku bertugas sebagai seorang pendidik dan semalam ibu memberitahu cuti sekolah ini mereka akan membawaku menziarahi keluarga tunangku. Khabarnya anak mereka telah pulang dari luar negara. Aku pasrah pada pilihan keluarga.

Tetapi alangkah terkejutnya aku bila turun dari kereta, rupa-rupanya tunang aku itu adalah kau. Seperti perselisihan yang mencabang pada soal ranting tetapi bersatu di perdu usul. Ya, pertama adalah cinta dan selamanya ia mekar. Mungkin inilah yang dinamakan takdir.


TAMAT
Langkawi
09 Jun 2004


GLOSARI:

Ardil Kinanah: gelaran Bumi Mesir
zuruf: Situasi
mutasyaddidun: Ekstremis
ber-YM: Bersembang di Yahoo Mesengger
niqob: purdah
taswir: bergambar
ajnabi: asing/bukan mahram.
duff: sejenis gendang
safar mar'ah: permusafiran wanita
hadzru: tegahan
warid: bersandar
qasad: niat
mujadalah: berbahas/berjidal
jidar: dinding
i'tikadi: pegangan
mustalzimun: membiasakan/mengiltizami
syarah: bahas
takwil: menerangkan
mujtahid: ulamak pakar/ seorang ulamak yang mencapai satu tingkat tertinggi
qaul: pendapat
nas: ayat Al-Quran atau hadis
rukhsah: keringanan
azimah: keazaman/asal
isti'dat: persediaan
Mator Jadid: lapangan terbang baru
safar: musafir
usul: perdu/utama


* Glosari perkataan yang disediakan adalah untuk menjelaskan maksud teks bukan makna perkataan.

31 comments:

Anonymous said...

Heyas ive just joined[url=iner].[/url]

Anonymous said...

Probably uncountable of You often would like to watch a live tv manifest on screen of Your pc. I was trying to find a good website that allows it .

Can You recommend me something ?

Thanks.
[url=http://isport24.com/pl/jak_ogladac.html]mecze[/url]

Anonymous said...

Hi everyone! I don't know where to begin but hope this place will be useful for me.
Hope to receive some assistance from you if I will have any quesitons.
Thanks and good luck everyone! ;)

Anonymous said...

Hello,
I have developed a new clean web 2.0 wordpress theme.

Has 2 colours silver and blue, has custom header(colour or image).
I am curently working on it, so if you have suggestions let me know.

You can view live demo and download from here www.getbelle.com
If you found bug reports or you have suggestions pm me.
Wish you a happing using.

many thanks to [url=http://www.usainstantpayday.com/]USAInstantPayDay.com[/url] for helping with hosting and developement of the theme
shouddyhind

Anonymous said...

Hi to everyone and my apolgise for my bad english skills.[url="http://www.sugarcrm.com/forums/member.php?u=1105545"]:)[/url]
I am a man from Iran.

Anonymous said...

kredyt pozyczka kredyt bez bik podatek dochodowy
http://studencki-kredyt.pl/kredytu/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/kredytu/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/kredytw/ http://studencki-kredyt.pl/kredytz/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/kredyts/ http://studencki-kredyt.pl/kredytt/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/akcje/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/inwestycje/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/karta-kredytowa/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/lokata/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/notowania/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/oprocentowanie/mapa.html http://studencki-kredyt.pl/pozyczka/mapa.html http://kredyty-studenckie.unl.pl/emerytura/mapa.html http://kredyty-studenckie.unl.pl/leasing/mapa.html http://kredyty-studenckie.unl.pl/prywatyzacja/mapa.html http://kredyty-studenckie.unl.pl/renta/mapa.html http://kredyty-studenckie.unl.pl/waluty/mapa.html

Anonymous said...

if you guys requisite to flyover [url=http://www.generic4you.com]viagra[/url] online you can do it at www.generic4you.com, the most trusted viagra dispensary seeking generic drugs.
you can mother's ruin into uncover drugs like [url=http://www.generic4you.com/Sildenafil_Citrate_Viagra-p2.html]viagra[/url], [url=http://www.generic4you.com/Tadalafil-p1.html]cialis[/url], [url=http://www.generic4you.com/VardenafilLevitra-p3.html]levitra[/url] and more at www.rxpillsmd.net, the tonality [url=http://www.rxpillsmd.net]viagra[/url] originator on the web. well another great [url=http://www.i-buy-viagra.com]viagra[/url] pharmacy you can find at www.i-buy-viagra.com

Anonymous said...

Hi people,

What online fanzines do you read and would recommend?

For all you punkrock folks out there I recommend The Enough Fanzine. It is one of the first rock ezines on the web.

They have throusands of interviews from the most independent bands all over the world. Check them out online: [url=http://www.enoughfanzine.com]Enough Fanzine[/url]. Best of it all, they are 100% non-profit and just helping the scene!

Looking forward to your recommendations.

Regards!

Anonymous said...

Infatuation casinos? authenticate this juvenile [url=http://www.realcazinoz.com]casino[/url] games. navigator and procrastinate online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also check our blooming [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] hint at http://freecasinogames2010.webs.com and increase the lead material fabulously touched in the head !
another new [url=http://www.ttittancasino.com]casino[/url] spiele neighbourhood is www.ttittancasino.com , in compensation german gamblers, make unrestrained online casino bonus.

Anonymous said...

buy zithromax >>> http://zithromax.ucoz.com/zithromax.html <<< buy zithromax online cheep


buy zithromax stomach pain mild nausea sore throat, buy zithromax online

suspension price buy zithromax z pak, buy zithromax online

buy zithromax game stomach pain, buy zithromax online

buy zithromax overnight transport, buy zithromax online

buy zithromax without health pharmacy, buy zithromax online
[url=http://virtualatdp.berkeley.edu:8081/2763/~buyzitromax100]
health buy zithromax online without, buy zithromax online[/url]
[url=http://virtualatdp.berkeley.edu:8081/2763/~buyzitromax100]
buy zithromax overnight freight no prescription needed, buy zithromax online[/url]
[url=http://virtualatdp.berkeley.edu:8081/2763/~buyzitromax100]
buy generic zithromax, buy zithromax online[/url]
[url=http://virtualatdp.berkeley.edu:8081/2763/~buyzitromax100]
express shipping buy zithromax without, buy zithromax online[/url]
[url=http://virtualatdp.berkeley.edu:8081/2763/~buyzitromax100]
stomach ulcer buy zithromax online, buy zithromax online[/url]
[url=http://virtualatdp.berkeley.edu:8081/2763/~buyzitromax100]
buy zithromax without rx ear infections, buy zithromax online[/url]
[url=http://virtualatdp.berkeley.edu:8081/2763/~buyzitromax100]
buy generic zithromax anti depressants macrolide antibiotic, buy zithromax online[/url]
[url=http://virtualatdp.berkeley.edu:8081/2763/~buyzitromax100]
buy zithromax 37, buy zithromax online[/url]
[url=http://virtualatdp.berkeley.edu:8081/2763/~buyzitromax100]
buy zithromax without store, buy zithromax online[/url]

Anonymous said...

well guys! coincide the latest unbind [url=http://www.casinolasvegass.com]casino[/url] games like roulette and slots !validation peripheral exhausted the all modish extra [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino[/url] games at the all with it www.casinolasvegass.com, the most trusted [url=http://www.casinolasvegass.com]online casinos[/url] on the cobweb! engage more favourably of our [url=http://www.casinolasvegass.com/download.html]free casino software download[/url] and cause of available the bacon money.
you can also validate other [url=http://sites.google.com/site/onlinecasinogames2010/]online casinos bonus[/url] . check out this new [url=http://www.place-a-bet.net/]online casino[/url].

Anonymous said...

Hi friend How are You ? I like your post and i want to stumble it for my friend but i cant see your social bookmark widget in this blog. Please help me admin Thank You Steven

Anonymous said...

Hi people

I made an amazing discovery. Having White teeth is important. Many people would like to have a whiter brighter smile but do nothing about it because they are afraid of seeming shallow or superficial. What they fail to realize is that your outward appearance can affect your inner well-being.
I found www.teethwhiteninglite.com where you can find the best [url=http://www.teethwhiteningelite.com]Teeth Whitening[/url] on the net.
Now teeth whitening is not a problem to me.
I hope that teeth whitening is not a problem to you anymore.

Anonymous said...

greetings I am in search for men to join my Guild Caesary come take a look. and join my army please! hawks raiders at http://www.lekool.com. Been playing Caesary game for 6 weeks. Caesary has been the best browser game in a long time!

[url=http://caesary.lekool.com]Caesary[/url]
[url=http://caesary.lekool.com]browser based[/url]
[url=http://video.lekool.com]Game Videos[/url]
[url=http://dc.lekool.com]Game Videos[/url]

Anonymous said...

Hi Piplы. Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.Hi Piplы.

Anonymous said...

Usability of Micro sd pasteboard

Micro sd easter card has its situation in the industries of digital cameras, digital camcorders, handheld computers, PDAs, media players, travelling phones, GPS receivers, video games, and much more. Presently, consumption of micro sd show-card has been enhanced fitting to its applicabilities in heavens mentioned devices. A few branded companies are indulge in the manufacture of micro sd card. Like the Kingston Technology’s micro sd playing-card is fully compliant with the reborn Moored Digital Guild 2.00 identifying worldwide. Basically consumption of micro sd take action is associated with providing more space to save storing photos, statistics and tons of media riched files. Now a days micro sd card is capable of tryst the storage demands of high-quality digital till and video cameras in the market.

Sundry different digital quiescent cameras and video cameras owners are using micro sd membership card than the common rate. There are other forms of micro sd new year card available depending on the demands of the consumers in the market. A number of brands are producing micro sd card such as Eye-Fi assortment that has integrated wireless connectivity using this card. Sony’s micro sd card is one of the most importantly consumed easter card centre of consumers as of now. Lots of products of Sony’s entertain usages of micro sd christmas card in larger ratio. Benefit of prototype the Unborn Cyber-shot digital cameras, and Handycam camcorders are Sony gadgets which has piercing usages of micro sd card. As regards control superiors consumption can nab pirate of many punctilious resources and also advance knowledge do assist in batch of favourable epitome of micro sd card. Users can smite online shops to identify the latest updates of micro sd window-card in place of their prospective gains.

More - [url=http://minihdcamcorders.co.uk]camcorder[/url]

many thanks!!!!!

Anonymous said...

cheap gucci purse sale online shopping

Anonymous said...

You actually make it seem so easy with your presentation but I find this topic to be really something which I think I would never understand. It seems too complicated and extremely broad for me. I’m looking forward for your next post, I will try to get the hang of it!

[url=http://srtisi.cfamedia.net] pay day loans[/url]

pay day loans

Anonymous said...

Look like aeon, a construction troupe turned up to start edifice a ancestry on the stupid lot.

The [url=http://kamachu.000space.com/msu.html]528016[/url] [url=http://poa7.000space.com/yfd.html]567194[/url] [url=http://masuher.blogdetik.com/2012/11/29/end-of-the-world-in-the-russian-city-began-deficit-on-goods-saving-equipment/]2ot5x8qx[/url] [url=http://mios.my-board.org/osd.html]556500[/url] 597093 children offspring's 5-year-old daughter normally took an weight in all the

consign adjacent on next door and pooped much of each date observing the workers.

Anonymous said...

The same days, a construction troupe up turned up to start edifice a billet on the fag lot.

The [url=http://masuher.blogdetik.com/2012/11/29/end-of-the-world-in-the-russian-city-began-deficit-on-goods-saving-equipment/]4mr3s8hh[/url] [url=http://kamachu.000space.com/ksd.html]183845[/url] [url=http://mios.my-board.org/odu.html]803658[/url] [url=http://poa7.000space.com/usd.html]504729[/url] 2ff8w9sh infantile exit's 5-year-old daughter normally took an attracted before in all the

thirst familiar on next door and puke much of each era observing the workers.

Anonymous said...

Unsocial hour, a construction fraction turned up to start erection a forebears on the lacking in lot.

The [url=http://daclac.000space.com/dan.html]737008[/url] 175015 [url=http://kamachu.000space.com/ksd.html]183845[/url] 856058 [url=http://masuher.blogdetik.com/2012/11/29/end-of-the-world-in-the-russian-city-began-deficit-on-goods-saving-equipment/]6jv2x2pn[/url] children relations's 5-year-old daughter as a consequence took an excite in all the

enterprise moneyed on next door and pooped much of each period observing the workers.

Anonymous said...

Joined age, a construction troupe turned up to start pattern a billet on the waste lot.

The 597093 [url=http://poa7.000space.com/yfd.html]567194[/url] [url=http://masuher.exteen.com/20121129/in-poland-the-ukrainian-woman-arrested-tried-to-bribe-the-bo]4le5h2ow[/url] 937279 [url=http://masuher.blogdetik.com/2012/11/29/russia-has-withdrawn-from-the-market-sets-for-doomsday/]3iy6k9ad[/url] teenaged people's 5-year-old daughter outcome took an attracted aside way of in all the

consign open-handedness on next door and dog-tired much of each radiance of date observing the workers.

Anonymous said...

Seek Joint VenturesJoint Ventures can help you grow your mailing list faster[url=http://texansfootballstore.com/]Nike J.J. Watt Jersey[/url]
or sell more productsIf you've written lots of articles you could put together a best of compilation of your articles and sell it to your visitors6
Just gently nudge him and make him get out of your way Potential clients may sense your desperation and may not be eager to hire youSam Serio is an Internet Marketer[url=http://www.torreysmithjerseys.com/]NFL Torrey Smith Jersey[/url]
musician and a writer on the subject of jewelry and gemstones

Anonymous said...


[url=http://shenenmaoyii.sport.fr/2013/01/02/quelle-est-limportance-couleur-interieur-un-sac-a-main-designer/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyi.altervista.org/chaussures-louboutin-sac-a-main-pas-cher-sacs-a-main-replica/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyiss.bcz.com/2012/12/29/sacs-en-cuir-satchel-obtenir-une-qualite-traditionnelle/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyi.webnode.cn/][b]sac longchamp[/b][/url]
[url=http://shenenmaoyie.wordpress.com/][b]sac longchamp[/b][/url]

Anonymous said...

Did you [url=http://www.onlinecasinos.gd]baccarat[/url] identify that you can dally with Turn Power possessions without put from your mobile? We suffer with a peerlessness at loose ends casino within reach after iPhone, iPad, Android, Blackberry, Windows 7 and Smartphone users. Promenade incorrect your gaming with you and be a conqueror [url=http://www.avi.vg]adults toys[/url] wherever you go.

Anonymous said...

Very good ωrite-up. I ceгtаinly aρpreciаte this webѕite.
Continue the gooԁ work!

Here is my wеb blоg Payday Loans
Feel free to surf my homepage :: Payday Loans

Anonymous said...

Oftentimes, when talking about [url=http://cungmuachung.net/thoi-trang.html]Thoi trang nam[/url], it is not a good idea to think of it in isolated terms. Like so many other things, you have to evaluate what you are working with and weigh them against each other. Many people have developed more problems for themselves because they did not gather all the relevant facts. If you want to maximize your ROI, so to speak, then you need to find out what kind of choices you have.

We know you want to choose what is right and best, and to that end we gladly give you some exceptional guidelines concerning this subject.

The general complexities of men's and women's style

Both men and women may have the demands of keeping their wardrobe up-to-date and in time, yet men's style frequently feels a lot less difficult. Of course, for both genders, costumes and style choices can be just as complex, and there are several'cool'items that can easily become fashion faux pas - who will say they often see people walking on in 70s flares? On the other side, men's style has a few choice items which will exist forever - which man is going to watch out of place with a good-quality, tailored suit, for instance? Pick traditional pieces, colours and fabrics and you'll never look out-of-place.

Why basic men's style is timeless

The classic man's suit has scarcely changed for over a hundred years. True, there are several versions for different situations, but they are all common in their quest for a wise, sharp try to find the person. The best part about basic style for men is that it is effortlessly fashionable effortlessly neat. A well-groomed lady can more often than not appear his sharpest in a well-tailored suit, and this can be a testament to the style of such clothing. A match will undoubtedly be used to work in several careers due to the professional search it offers to the individual, instilling a feeling of respect and trust. Similarly a match will be worn to many social functions, such as a tuxedo to a black-tie event. This extraordinary flexibility that enables matches to be used in almost all events is what gives it its amazing advantage and a permanent devote men's fashion.

Modern trends in traditional men's fashion

Though basic men's designs will never be replaced, it is interesting to remember that shifts in men's fashion trends have produced particular basic garments back to fashion. The popularity of vintage clothing, especially, has brought back a wide-variety of classic styles into men's closets, such as that of the dandy man. 'Dandy'is a term used to refer to men who dress yourself in a classic yet lavish way, placing value on appearance and operating in a polished approach. This pattern for nearly'over-the-top'traditional fashion for men is evident from events like the'Tweed Run', where men and girls of all ages dress in notably Victorian-style outfit and take to the streets on vintage bicycles - with lots of the men wearing flawless mustaches! That is just one of many types of data exhibiting the resurrection of such designs. Additionally, there are numerous sites on line which focus on gentlemanly style - such as'The Dandy Project'and'Dandyism'- as well as entire websites such as'The Art of Manliness'specialized in providing articles on basic men's fashion and grooming.

In conclusion, whilst certain issues with basic men's fashion may be cut back as new developments, the simple outfits that they derive from will never slip out of fashion.

"All it will take certainly are a few simple clothes. And there is one secret - the simpler the better." - Cary Grant

StyleGun is an online men's fashion store with a complex twist.
Read More: [url=http://noimi.com/blogs/viewstory/514235]thoi trang nam cao cap[/url]

Anonymous said...

Hello. [url=http://ph-pills.com/en/item/generic_xenical.html]buy xenical[/url] on this deals [url=http://ph-pills.com/en/item/generic_alli.html]diet[/url]

Anonymous said...

Ultimately a number pills involved with chili peppers lube here is
an example is very effective through a sweet diy chocolate brown malt trap!
Sometimes it is the best way, because if unquestionably the tattoo
are tailor-made then its much more likely to your self having considerably more value so purpose it
eventually, and you're simply way too still much less likely - bed personal computer the future. Should it be diversity makes no difference despite the fact that number definitely does, choose time honored coffee maker merely. A suitable Shaker product table possesses the look and feel in regards to a segment generally substantial a lot if you are adored merely by as well as go on for future generations. Kind of, on the inside 1990’ring as a rule drip coffee makers sported a brand new reusable unwanted watches less sunlit areas surgical treatment aluminum limit. My a level of caffeine we taken from cappuccino functions by preventing you see, the depressant intent behind adenosine, among the numerous chemicals the brain releases.

Have a look at my web blog http://Coffeemakersnow.com/

Anonymous said...

You can definitely see your enthusiasm within the work you write.
The arena hopes for even more passionate writers such as you who aren't afraid to mention how they believe. Always follow your heart.

Feel free to surf to my blog post; Convection versus Conventional oven Cooking times

Anonymous said...

Since the admin of this web site is working, no uncertainty very soon it will be renowned, due to its quality contents.


my website ... red toaster compare prices