Tuesday, September 2, 2008

RAMADHAN OH RAMADHAN

Oleh Akhi Mizi
SEBENARNYA saya tidak bercadang hendak menulis catatan dalam blog ini. Namun, setelah melayari beberapa blog lain, kebanyakan catatan berkaitan dengan Ramadhan dari sudut tazkirah Ramadhan. Ia bagaikan menarik jiwa saya untuk mengingati Bumi Kinanah yang pernah saya jejaki suatu ketika dahulu.
Tetapi saya menulis dengan sedikit berbeza. Penulisan saya menjurus kepada bagaimana saya pernah menempuhi Ramadhan di sana.
Ramadhan di Mesir adalah nostalgia yang sukar dilupakan. Saya sering teringatkan biah yang berbeza dengan Ramadhan di Malaysia. Kadang kala hati berbisik mahu ke sana.
Oleh itu saya titipkan catatan lama Nostalgia Ramadhan di Mesir yang pernah tersiar di PUJANGGA Online suatu ketika dahulu.
CATATAN LAMA:
Nostalgia: Nostalgia di bulan Ramadhan 3

Oleh: Akhi Masrawi*

Sambutan Ramadhan di Mesir
Di Mesir makanan arab yang hanya ada di bulan Ramadhan bolehlah dianggap spesial bagi masyarakat tempatan. Saya masih ingat sewaktu detik-detik akhir saya di tanahair (1999) apabila kawan saya mengajak untuk makan malam di sebuah restoran yang menyediakan menu roti arab. Roti itu kami pesan bersama kuah sardin. Makan roti arab di restoran itu (Malaysia) tidak sama dengan makan roti arab di tanah arab (Mesir).
Di Mesir roti dipelbagaikan dengan beberapa nama. Antaranya 'ish (sejenis roti yang diperbuat daripada gandum jenis murah) juga disebut khubz dalam bahasa arab fushah. Fino (roti panjang) dan sebagainya. Khubz atau 'ish ini amat terkenal dengan harganya yang murah dan menjadi makanan asasi kepada masyarakat arab Mesir. Untuk makan 'ish boleh dicicah dengan kuah kacang yang dipanggil ful atau berintikan sejenis masakan tempatan berbentuk 'cucur' yang disebut sebagai to'miah.
Masa saya mula datang ke mesir dulu saya ingat to'miah itu adalah 'naget' kerana bentuknya hampir serupa bentuk 'naget' di KFC. Saya tertipu. To'miah diperbuat daripada adunan tepung, bahan-bahan yang tersendiri dan sebagainya yang saya sendiri tidak pasti. Bentuknya apabila digoreng seperti 'masalodeh' (sejenis makanan kaum India di Malaysia).
Berlainan halnya dengan bulan Ramadhan di sini. Masyarakat arab lebih sukakan 'hagah' yang dianggap spesial tadi. Antaranya ialah qutaiyyaf (tepung yang dimasak di atas kuali tanpa minyak berbentuk bulat dengan rasa tawar tanpa gula), kunafah (sejenis makanan seperti bihun tetapi berasaskan tepung dengan rasa tawar). Yang mengeronokkan ialah kunafah diperbuat dengan menggunakan kuali khas berserta mesinnya yang tersendiri. Mesin itu bergerak membentuk bulatan dan cairan tepung dituangkan bersejat membentuk garis panjang yang membulat dan akhirnya membentuk kunafah yang seperti bihun itu. Tetapi kunafah bukan bihun yang boleh dimakan bersama sup atau digoreng... kunafah disesuaikan dengan cairan air gula, kismis dan kelapa parut di dalam loyang. Memakannya dengan memotong mengikut kesesuaian dan dijadikan 'halwa' (makanan manis) selepas iftar (berbuka).
Kedai-kedai yang menjual kedua-dua makanan tersebut pula mengunakan sistem timbang. Ini bermakna kita membeli dengan menyuruh si penjual menimbang banyak kadar yang dikehendaki. Tahun ini saya belum membeli kunafah mahupun qutaiyyaf. Tetapi harganya murah dan berpatutan. Meskipun banyak premis yang dibuka untuk menawarkan kedua-dua jenis makanan tradisi Mesir ini namun permintaan dari penduduk tempatan juga amat tinggi sehingga menyebabkan ada yang sanggup beratur untuk mendapatkan makanan tersebut.
Berlainan halnya dengan di Malaysia. Mungkin orang akan sanggup beratur untuk mendapatkan bubur lambuk di masjid-masjid yang menawarkannya. Sebagaimana bubur lambuk akrab dengan suasana puasa di tanahair begitulah juga qutaiyyaf dan kunafah akrab dengan suasana puasa di Mesir. Selain dua makanan tersebut yang menjadi tradisi istimewa di Mesir, rakyat Mesir juga apabila masuknya Ramadhan menyambutnya dengan pelbagai situasi. Anatara yang istimewa ialah: fanus (sejenis lampu yang dirumahkan dengan rumah yang pelbagai bentuk digantuang di antara bangunan dengan bangunan atau di balkoni rumah). Bentuknya ada mirip seperti 'tanglong' masyarakat Cina di tanahair. Akan tetapi fanus di Mesir telah diislamikkan dengan bentuk-bentuk masjid antaranya dan pelbagai bentuk lain. Diperbuat dengan pelbagai saiz dan rupa yang menarik.
Selain itu, ajwa' Ramadhan (merupakan kertas-kertas yang diukir dan digantung di antara gantungan fanus di bangunan-bangunan) memeriahkan lagi suasana Ramadhan di Mesir. Tetapi kertas-kertas itu setelah habisnya Ramadhan akan menjadi sampah pula bersepah di antara jalan dan bangunan. Berbuka puasa di Mesir tidak merunsingkan. Ini kerana banyak masjid yang menawarkan 'maidah rahman' jamuan (iftar) berbuka puasa. Kebiasaan makanan yang disajikan ialah makanan tradisi masyarakat Arab.
Saya pernah menghadiri majlis berbuka bersama orang-orang Arab di sini banyak kali. Antara menu yang disajikan ialah firakh mashwi (ayam panggang) di makan dengan 'ish (roti), atau aruz (nasi) berserta salatoh, tohainah, turshi dan halawa (manisan) sebagai pencuci mulut. Selain itu ada juga yang menyediakan hawashi (roti berintikan daging kibash mirim murtabak di Malaysia), daging masak bersama kentang, dan beberapa menu lain lagi. Sebelum saya terlupa, satu lagi tradisi masyarakat sini yang saya terkejut ialah tradisi kejut sahur. Ini dinamakan 'musahharati'. Biasanya musahharati akan bertugas mengejutkan sahur (memaksak sahur) dengan mengetuk-ngetuk kompang atau tin dengan ketukan yang boleh mengganggu tidur. Ketukan akan bermula sekitar jam 1.30-2.00 pagi kebiasaannya. Saya masih ingat bagaimana saya tertipu dengan kejutan musahharati itu dengan menyangka sudah lewat pada tahun 1 dahulu, rupa-rupanya malam masih terlalu awal.
Pelbagai peristiwa sebenarnya berlaku di Mesir sepanjang permukiman saya di sini. Bermula dengan tidak tahu apa-apa sehinggalah sekarang saya seperti sedih antai suasana yang pernah saya rasa di sini hanya akan menjadi nostalgia hidup saya suatu masa nanti. Saya terkenangkan sebuah hadis Rasulullah saw yang bermaksud: "Dua kegembiraan bagi orang yang perbuasa iaitu apabila sewaktu hendak berbuka dan kedua apabila bertemu dengan Allah SWT. Banyak lagi peristiwa yang sepatutnya saya tulis tentang Ramadhan di Mesir. Kalau di Mesir ada hagah helwa (benda istimewa) tentu di Malaysia juga begitu bukan? Lain tempat lain halnya.
Jauh mengembara luas pandangan. Luas pandangan tambah pengalaman. Banyak pengalaman menambah kematangan. Semoga andai Ramadhan tahun depan saya masih boleh berada di Mesir saya mahu baca semula tulisan saya ini. Kalaupun sepuluh tahun akan datang tulisan ini masih kekal saya harap kenangan saya akan berulit semula dan nostalgia Ramadhan di Mesir bermain di ruang mata.
Pulau Langkawi

No comments: