Tuesday, September 2, 2008

KOMEN TERPILIH

Assalamualaikum,
Salam j-QAF...
Berikut adalah KOMENTAR PERIBADI Ustaz Mohd Isa Arob (Guru Bahasa Arab j-QAF SK Hosba, Kedah) yang dihantar ke e-mel saya: myakhimizi@yahoo.com. Saya tidak melalukan sebarang suntingan terhadap Komenter tersebut. Terima kasih kepada beliau kerana sudi mengirim komentar terhadap artikel saya yang berjudul INTERNET: ANTARA IDEA UNTUK BERBLOG DAN BERBLOG UNTUK IDEA yang saya tulis di BLOG AKHIMIZI :: Persepsi & Realiti :: ini bertarikh: 13 Ogos 2008 Klik tajuk artikel untuk baca.

*******
KOMEN TERHADAP ARTIKEL AKHIMIZI
Oleh Mohd Isa Arob

Jam di laptop menunjukkan pukul 1.36 am 14/08/08 (Khamis). Saya sebenarnya sedang offline ketika ini. Saya mengikuti Perkhemahan Unit Beruniform SK Hosba 2008 di Gua Kelam 2. Ketika semua sedang asyik melelapkan mata kecuali guru bertugas di Unit Kawalan Keselamatan, saya terpanggil untuk memberi respon mengenai nukilan Akhimizi berkaitan isu berblog. Mungkin saya terpanggil untuk menulis kerana Akhimizi ada menyebut hal-hal yang berkaitan dengan diri saya. Saya selaku ‘admin’ (ketika ini) http://www.jqafkedah.forumotion.com/ , tidak pernah terlintas di hati untuk mendapat sebarang anugerah di atas segala hasil usaha berkaitan ICT demi j-QAF negeri Kedah tercinta. Apa yang saya lakukan adalah ikhlas dan minat semata-mata. Pernah saya terlalu asyik mengenai forum, menyebabkan saya terlupa untuk membaca paper online, membuka e-mel dan sebagainya. Bila saya klik saja ‘Toolbar’ Favourite (http://www.jqafkedah.forumotion.com/), saya ‘hilang’ di dalamnya. Namun, seperti kata Akhimizi, walau sebaik dan secanggih manapun perkhidmatan yang disediakan, tidak akan bermakna jika kita tidak menggunakannya.
Forum pernah ‘havoc’ pada suatu ketika. Riuh rendah walaupun hanya beberapa user saja yang meriuhkannya. Namun, forum sekarang semakin sepi. Ntah di mana silapnya. Walaupun dah dipromosikan di beberapa kursus pemantapan j-QAF, respon yang diterima amatlah kurang memberangsangkan. Ayuh kawan-kawan! Apa salahnya kita berforum. Asalkan kena niat dan caranya, pasti memberi faedah dan inspirasi kepada kita. Apa salahnya jadikan forum sebagai satu medan untuk percambahan minda? Forum j-QAF Kedah tercipta apabila Ustaz Nazri JLU j-QAF Kebangsaan menelefon dan memberitahu saya yang Ust Rushdan JPN berhasrat supaya j-QAF Negeri Kedah ada forum komunitinya sendiri. Ini untuk memudahkan segala persoalan berkaitan j-QAF. Kata Ust Nazri, Ust Rusydan berhasrat untuk menyuruh saya membina forum tersebut. Respon kepada informasi yang diberikan oleh Ust Nazri, saya mengambil sikap proaktif lalu terciptalah forum dengan serba kekurangan. Dengan bantuan rakan-rakan seperti Akhimizi & Ust Rokhaimi (team ICT Langkwi), forum tersebut bertukar wajah seperti yang anda lihat pada hari ini.
Namun, forum pada hari ini telah hilang meriahnya. Akhimizi pun dah lama tak menghantar posting. Sibukkah? Bosankah? Merajukkah? Andainya saya bukanlah Admin yang baik, maafkanlah saya. Gelaran Admin rela saya lepaskan kepada sesiapa yang lebih layak dan berhak. Biarlah saya hanya menjadi user biasa sebagai ‘jqaf.skhosba’ sahaja. Andainya kata-kata ‘jqaf.skhosba’ juga menimbulkan kegelisahan dan kebencian pada diri anda, sekali lagi saya pinta, maafkanlah saya. Andainya semuanya benar-benar berlaku, saya bertanggungjawab di atas segala-galanya dan izinkanlah saya mengundurkan diri dari arena berforum ini. Saya tak pinta di puji, namun janganlah saya dicaci, kerana apa yang saya lakukan adalah ikhlas seikhlas-ikhlasnya..Tidak ada yang tidak ikhlas melainkan ikhlas semata-mata.
*****
Saya sendiri secara peribadi mengakui sudah tidak aktif terlibat dengan Forum j-QAF JPN Kedah. Apapun sekalung tahniah kepada Ustaz Mohd Isa Arob di atas kerja keras beliau selama ini untuk mewujudkan forum itu kemudian mendatangkan trafik dan user berdaftar ke situ. Bukan kerja mudah, tahniah.
Sebarang komentar peribadi sila emel kepada saya. Jika mahu disiarkan sila maklumkan.


Akhi Mizi
myakhimizi@yahoo.com
http://akhimizi.blogspot.com/

No comments: