Sunday, October 26, 2008

KEPENTINGAN PAKAR

Oleh Akhi Mizi

SEPANJANG penglibatan saya berkhidmat sebagai seorang guru, perkara yang paling saya teruja adalah menjadi guru pakar. Kepakaran sebagai seorang guru bukan sekadar mendapat lantikan sebagai guru pakar, tetapi pakar dalam bidang pendidikan itu sendiri.

Kepakaran ini, biarpun bukan perkara fardhu ain tetapi tetap menjadi kefardhuan. Justeru istilah Fardhu Kifayah kerapkali disalah ertikan oleh kita sendiri.

Pendidikan pun begitu. Semakin lama dalam bidang pendidikan semakin banyak pengalaman mendidik. Semakin banyak pengalaman semakin matang cara dan bentuk pemikiran. Namun, adakah ukuran masa ini (lama berkhidmat) merupakan ukuran paling tepat untuk menggambarkan kematangan mendidik?

Saya sendiri tidak mengerti. Bahkan saya merasa malu jika ada di kalangan guru-guru mengiakannya. Keberadaan yang lama dalam dunia pendidikan ini adalah satu kelebihan untuk seseorang guru menambah pengalaman. Justeru, tidak semestinya dia adalah seorang yang pakar.

Lantaran itu, adalah tidak wajar guru tidak faham kod etika profesion keguruan. Sedangkan inilah perkara asas membina profesinalisme dalam kerjaya mulia ini. Persoalannya adakah wajar seseorang yang menyembunyikan identiti sebenar dirinya membuat 'kesimpulan' terhadap orang lain?

Kita sememangnya tiada seorang pun dilahirkan sebagai seorang pakar. Apatah lagi untuk mengkritik siapa-siapa, kerana pakar sebenar dia tidak mengkritik tetapi dia memimpin ke arah yang betul, mengemukan cadangan dan alternatif yang dilihatnya sesuai dan memberikan ruang kepada orang lain membetulkan kesilapan.

Saya masih ingat, Hj. Rushdan pernah menggesa setiap Jurulatih Utama (JLU) Negeri Kedah supaya menjadi pakar dalam bidang-bidang tertentu. Contohnya beliau mahukan Nazri menjadi Pakar Bestari Solat, Akmal pakar HSP, Azizi Pakar Sukatan, Rokhaimi Pakar multimedia, Md Isa Pakar ICT dan Nasir pakar segala pakar. Jika difikirkan, betullah kita kena menjadi pakar tetapi dalam masa yang sama kita harus menerima keuzuran orang lain.

Tuhan tidak melahirkan kita ini semua PAKAR belaka. Ada yang hebat ada yang kurang. Justeru, terimalah kelemahan orang lain seadanya. Jika perlu bantulah untuk memperbetulkan mana yang salah, memperbaiki mana yang kurang, memperelokkan mana yang kurang molek. Bukankah ini yang lebih baik? Daripada terus mengkritik elok sahaja kita yang mengambil bahagian untuk berkerja dan menjadikan aspirasi kita satu kenyataan.

Jika namanya pakar, tentulah kemampuannya hebat. Justeru, ingatlah... pakar-pakar internet tentu boleh menjejaki jejak pelayar siber yang sengaja "baling batu, sembunyi tangan ini." Jika perlu, ubahlah sikap tidak bermoral ini segera kerana Allah pun tahu apa yang orang lain tidak tahu.



Sebarang KOMENTAR PERIBADI sila hantar ke emel. Sebarang perkataan, provokasi atau maklumat daripada user lain adalah di luar tanggungjawab penulis.

Akhi Mizi
myakhimizi@yahoo.com
http://akhimizi.blogspot.com/

3 comments:

PShan said...

salam... saya ingin menanyakan pendapat saudara, apa yg saudara faham ttg konsep guru pakar? kriteria yg membolehkan seseorang guru untuk menjadi guru pakar dan adakah guru pakar dengan guru cemerlang itu sama?

PShan said...

salam... saya ingin menanyakan pendapat saudara, apa yg saudara faham ttg konsep guru pakar? kriteria yg membolehkan seseorang guru untuk menjadi guru pakar dan adakah guru pakar dengan guru cemerlang itu sama?

PShan said...
This comment has been removed by the author.