Sunday, October 19, 2008

TERINGAT KAWAN-KAWAN LAMA

Oleh Akhi Mizi

SELEPAS 1999, saya kembali menjengok sekolah menengah saya semula pada 2004. Empat tahun lebih tidak ke sana. Biarpun sebelumnya 7 tahun memukimkan hati sebagai pelajar. Banyak yang berubah. Kemudian, boleh dikira dengan jari berapa kali sahaja saya ke sana. Yang masih ingat ketika bulan 12 tahun lepas dengan memandu Honda City 1.5 vtec bertamu menziarah.

Meninggalkan zaman persekolahan menengah ke pengajian universiti selanjutnya di Al Azhar As Syarif di Bumi Kinanah, Mesir. Empat tahun lebih lamanya di sana. Selepas najah dalam imtihan akhir tahun 4 dan lulus dengan pangkat Jayyid Syariah Islamiah, kembali ke Malaysia dengan harapan dapat sambung belajar lagi sampai ke Master (sarjana lanjutan) atau hingga PHD.

Namun, impian dan harapan tidak kesampaian. Hati tidak kecewa. Masa belum sampai.

Tuhan itu Maha Adil. Diberinya sesuatu diambilnya sesuatu.

Ketika bertemu cinta, kawan-kawan semakin hilang entah ke mana. Seorang demi seorang hilang begitu sahaja. Sehinggalah yang datang berganti mengisi kekosongan persahabatan.

Kawan yang lama-lama bersama-sama dalam asrama dulu sudah semakin hilang. Yang lama-lama masa sama-sama rasa suka duka menempuh zaman belajar di Al Azhar pun semakin menyirna. Yang ada sekarang ini pun yang sama-sama terjun ke dunia kerja yang sama-sama lalui kursus di maktab perguruan. Yang itu dan sebahagian yang lama-lama itu nombor handphone untuk dihubungi masih ada dalam handset. Tetapi tak terhubung juga.

Sedangkan kawan-kawanlah punca segala kekuatan belajar dulu. Kawan-kawanlah punca persaingan menimba ilmu. Kawan-kawanlah punca siapa kahwin dulu siapa kahwin kemudian. Yang kahwin dulu good bye, yang kahwin kemudian wassalam.

Saya tetap mahu tahu khabar-khabar kawan-kawan lama. Kawan-kawan yang baru 5, 6 tahun kenal ni masih terus berhubung. Kawan-kawan lama yang tak terhubung.

Teringin nak tahu apa mereka dah jadi. Apa mereka dah lalui dalam hidup. Berapa sudah anak-anak mereka.

Kawan-kawan lama sezaman saya ramai yang sudah tidak berhubung khabar berita. Yang rapat-rapat dulu sekarang sudah semakin renggang. Yang akrab pun kadang-kadang kena cari sebab untuk sms atau call. Kenapa ya? Saya sendiri tidak ada jawapan. Apa lagi kawan-kawan yang tidak sezaman. Kawan-kawan yang tidak sezaman, hilang seorang demi seorang dari ingatan. Sementelah nombor telefon mereka untuk dihubungi pun tiada.
Tetapi saya tahu, kebanyakan kawan-kawan saya sudah berjaya. Sudah menjawat jawatan dalam kerajaan. Sudah menjadi anggota masyarakat yang memenuhi aspirasi Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Ternyata kebanyakan kawan-kawan yang saya kenali sudah terjun ke dunia yang sama dengan saya. Iaitu perguruan. Boleh dikatakan ramai.
Semasa di Mesir, ramai juga kawan-kawan semasa di Al Azhar. Seluruh Malaysia ada. Baik semenanjung mahupun Sabah dan Sarawak. Kawan-kawan yang masih ingat saya konteklah saya. Tetapi janganlah bila perlu sahaja. Saya paling tidak suka orang menghubungi saya kerana perlukan bantuan saya semata-mata. Masa senang mereka tidak ingat pun. Masa susah mula mencari kawan. Ini tidak betul.

Apa pula ceritanya dengan yang lain-lain. Tergerak hati untuk menelefon kawan-kawan yang ada nombor mereka pada saya. Yang tiada nombor pada saya, maaflah. Kalau jumpa blog ini hubungilah saya: 0195785596 atau 0125453571

Kadang-kadang kita terpaksa berusaha lebih untuk berkawan dengan kawan yang pernah kita berkawan dulu dan lebih payah daripada memulakan hubungan dengan seorang kawan baru.

Jika begitu, benarlah.

ENTRI ini diedit semula kali kedua.

Sebarang KOMENTAR PERIBADI sila hantar ke emel. Sebarang perkataan, provokasi atau maklumat daripada user lain adalah di luar tanggungjawab penulis.

Akhi Mizi
myakhimizi@yahoo.com
http://akhimizi.blogspot.com/

No comments: